Cumartesi, Şubat 14, 2009

Haftanın şarkısı #9



yahu yazi icin fotoyu arastirirken farkettim de, musa'nin bir sekilde denizi ayirirken takindigi tavir sasirtici.. yani boyle denizi ayiriorsun kollari falan aciyor, bagiriyor falan tüm resimlerde.. bence yapmamistir boyle bir artislik. sahsen ben yapmazdim. ulan denizi ayiriorsun, zaten manyak bir şey, niye bir de kollarini acasin, sopayi ceviresin, bagirasin millete ayar cekesin ki.. bilemiyorum ben bagirmazdim. kordum bastonu.. ayrildi ayrildi.. ayrilmadi eyvallah derdim..

neyse.. sarki hakkında yazalım.. aslen bir gospel olan bu sarki esasli olarak "bruce the boss springsteen" in seeger sessions albumunde bulunur. en azindan cilgin bir gospel dinleyicisi olmadigim icin ancak bruce springsteen ile tanidim sarkiyi..

sarki bruce un tom waits ayarindaki vokali ve yine tom waits in ilk albumlerindeki gospel edasi ile resmen bir mutluluk kaynagi bir duygu hezeyani bir sevgi firtinasidir.. bruce sarkiyi kayit ederlerken "allahim dedim ne kadar egleniyorum o sirada birileri üstünü cikardi "giyin giyin iay igrenc" demeye kalmadi herkes soyunmustu.." der.. sarki da yardiran delirten cildirtan yaylilar ciplak calinmistir bir bakima..
bob dylan hissi verir hem de tam basement tapes albumundeki gibi..

her neyse efendim sarkinin kendisi amerikan halk muzigi kivaminda onlarca artist tarafindan ve hatta müzeyyen senar tarafindan dahi seslendirilmistir.. fakat sarkidaki mary meryem ana degil, kardesleri lazarus isa tarafindan diriltilen mary ve martha ikilisidir. ikili diyorum zira sarkinin orcinalinde "o mary dont you weep, martha dont mourn" dermis.. hatta john 11: 28-35 da ayni replik bulunmaktaymis bizzat hz jesus in agzindan..

ayrica yine incilden alintilar yapan sarkimis eski ahitin genesis bolumundeki firavun ordularinin , musanin yardigi kizil denizin altinda kalarak telef olmasini akabinde ise nuha kadar uzanarak baris sembolu olan gok kusagindan dem vurur.. muzik tarihcileri (anasini satiim bu tespiti kendim yaptim ama güvenemiyorum ki kendime boku direk muzik tarihcilerine atiyorum) firavunun ordularini ve gok kusagini amerikan irkci gecmisi ile ortak tutarlar.. yani güneyliler yenilince firavun da yenilmis sayildi misali..