Cumartesi, Aralık 20, 2008

Carl Wilhelm Scheele; Gerçek hayatta işe yaramama serisi #2

(Büyük bilim adamı, atom mühendisi Carl Wilhelm Scheele'yi annesi "tosunum" olarak çağırırdı)

bu carl oksijeni bulan arkadaslardan bir tanesidir.. ama gotu boklu bir arkadas oldugundan "ya simdi yatayim yarin yazarim artik" dediginden joseph priestly ye kaptirmistir oksijeni bulma zamazingosunu.. zira joseph daha atakan bir insan olup "ben buldum benimdir" diye makalesini yayinlayinca carl wilhelm scheele'nin mustekbel eşi "anita schelle"'in hatiralarindan ogrendigimiz kadariyla mösyö'nun agzindan su kelimeler dokulmustur..

"hasiktir ya.. of ben bulmustum daa evvelden.. of ya of.."

her neyse.. cok karakterli bir aile babasidir.. madem oksijeni bulduk ama yayinlamadik o zaman baska seyler bulalim dakkasinda yayinlayalim diyerek "komsijün","ponpikjen" gibi salak elementler bulmus ama ingiliz patent enstitusunun eglencesi olmaktan öteye gidememistir.. ama "klor'u o bulmustur.. yemin etsem basim agirmaz bu noktada..

1786 yilinda öldügünde bes parasiz ve yannizdir.. yalan soyledim.. 1776 da bir tane ecza dükkani almis, dükkanin dul sahibesi ile de evlenmistir.. ölümleri de 2 gün arayla olmustur.. artik ne yedilerse o dokundu diye düsünüyorum.

(Çağdaş bir bilim adamı. Gözlük takmassa öleceğinin farkında olarak atomları ayırıyor.)


şimdi bu angut herif buldugu klor gibi bir maddeye "depiskolojize deniz asidi" adini vermistir.. bereket sir humphrey davy cikmis da "klor desek daha kolay olur bence" diyerek kimyagerleri cok sahane zahmetten kurtarmistir.. bugun kloru kim buldu deseniz bana muhtemelen suratiniza bön bön bakardim ama bi kimyagere deseniz "humphrey davy" derdi.. bu yannis.. esas bulan carl wilhelm scheele.. ama işte kendisi bi denyo..

zaten ölümü de sakat oldugu icin arastirdim.. bakalim neden ölmüs bu dingil dedim ki yanilmamisim. dingilliginden ölmüs (haha 200 sene gecince costum farkederseniz) bu kodumun salagi (hahaha) periyodik cetvelden arsa almis trabzonlu muteahhid gibi atomlari birbir yerlestirirken molibden diye de bir sey bulmus.. "kursun benzeri" anlamina gelen molybdenum ismini de nasil olduysa kendisi bulmus..


nitrojeni de bu arkadas bulmus ama kimseye soylememistir.. taa ki antoine lavoisier cikip "dostlar ben bi atom buldum ama azot diye sey etmek istiyorum izninizle" diyene kadar.. sonrasinda isguzarlik yapip "ohooo gunaydin antoine.. biz onu coktan bulduk.. na bak tek kitabim "chemische abhandlung von der luft und dem feuer" da da bundan bahsettim" demistir.. pis bir adamdir.. arkadaslari falan sevmez hic.. ondan kimya alemi ortbas etmek istemis, adini tarihten silmek istemislerdir.. ne zaman bi kimyagerle "peki o zaman kloru veya nitrojeni kim buldu" diye sohbet etmeye calissaniz alacaginiz tepki "ya siktir et naapcaksin ismi lazim degili" gibi olacaktir..

(soldaki veresiye veren, sağdaki veresiye vermeyen. veresiye vermeyenin rahat koltuğunda oturduğuna dikkat edin.)


yine de üzülüyorum yani ben.. surda 190-200 atom var arkadas 3-4 tanesini kendi basina bulmus, ama adi kimya kitaplarina dogru duzgun gecmesin.. yazik.. yakisiyor mu koca kimya alemi size ?

her neyse yukarda bahsettiğim molibdenle asiri hasir nesir olunca ne bileyim efendim karisina gidip "ehehe bak bak nasil yapiorum bak burnumdan cikarcam bak ehehe" diye maymunluklar yapinca hem karisi hem de kendisi civa zehirlenmesinden mefta olmuslar.. hos bi 10 sene daa yasasa muhtemelen 4-5 atom daha blur, periyodik cetveli sikko sikko isimlerle doldururdu mösyö..